м.Київ, вул.Лаврська,9 корп.26

(територія Києво-Печерської лаври)

тел. 280 18 34

Щодня, окрім вт

з 10 до 17:00

Календар подій

Кураторська екскурсія виставкою "97". Пророцтва Миколи Куліша

Фото Музей театрального, музичного та кіномистецтва України.

 

Запрошуємо 9 грудня 2017 о 15:00 на кураторську екскурсію виставкою «97». Пророцтва Миколи Куліша, яку проведе Ірина Мелешкіна, заступниця директора Музею з наукової роботи.


Микола Куліш увірвався в українську літературу вже першою своєю п’єсою. Трагедія «Дев’яносто сім» була написана під враженням поїздки взимку 1921-го та навесні 1922-го років по Херсонщині у якості інспектора Повітнаросвіти. Мандруючи з села до села, Куліш намагався врятувати народні школи й інтернати від занепаду, а дітей – від голодної смерті. Часто – безуспішно…
«Ніколи я не мав на думці, що виступлю на літературну царину з п’єсою. Коротеньке оповідання, новела мусили бути за первака. А сталося так, що п’єса вилупилась».
Микола Куліш, з листа до Івана Дніпровського, 1923


Події страшної зими 1921-22 рр. оберталися проти найбідніших – вони гинули родинами, унаочнюючи класову статистику голоду.

На кураторській екскурсії ви зможете переглянути артефакти березільської постановки "97".
«Березіль» двічі звертався до цього драматургічного матеріалу.

Вперше – у Києві, влітку 1925-го року – перша редакція.
Молодий режисер Януарій Бортник пропонує «оригінальну інтерпретацію» п’єси. Вистава не відбулася.
Лесь Курбас заперечував переробку «97» на «загострену агітку». У певному сенсі «це совершенна, надзвичайна п’єса. Було б добре, коли б ми умовились, що тим більше досягнення режисера, чим менше дописано…»

Вдруге – у Харкові, протягом 1930-го р. – друга редакція.
Вистава «97», прем’єра якої відбулася 24 листопада 1930 р., була поставлена режисером Лесем Дубовиком та художником Вадимом Меллером умовними засобами при збереженні реалізму акторської гри. П’єса також зазнала значної авторської переробки у бік укрупнення образів та «розчистки» сюжету.
«Новий фінал «97» визначався зростанням драматурга. Куліш вже спроможний був досягнути належного драматичного ефекту, не балансуючи на межі реалізму і натуралізму. Йому вже не потрібна була торба з людськими кістками, як наочний доказ людожерства, кинута посеред сцени, – суворе дихання правди зберігалося і без цього».
Наталя Кузякіна,з книги «П’єси Миколи Куліша», 1970

Утопічні ідеї людства та їх перетворення на реальність – ось поле роздумів Миколи Куліша… Основний конфлікт п’єси «97» відбувався не між куркулями та незаможниками. Конфлікт точився, насамперед, між метою і засобами наближення до мети.
Мета – комунізм, щастя людей.
Шлях – голод, людоїдство, смерть.
Засоби – пограбування народу, кров, казарма, нівелювання особистості, знищення родового коріння, моралі.

Трансформація назви п’єси: «Голод», «Незаможники», «Мусій Копистка», «97».

Дев’яносто сім – плата за утопію в одному окремому українському селі.

«97» – пам’ятник загиблим, своєрідний реквієм драматурга.

«Горе нам, та й ми ж сукині сини!»
Микола Куліш «97»

«Зростала байдужість до чужої біди. Новий час потребував нових пісень – героїчних, піднесених, сповнених безоглядного оптимізму. Березільська вистава «97» таким оптимізмом не дихала».
Роман Черкашин, з книги «Ми – березільці: Театральні спогади-роздуми», 2008

За кілька років Україну накриє страшний голодомор 1932-33 рр., що призведе до багатомільйонних людських жертв, переважно у сільській місцевості. Пророцтво Миколи Куліша залишилося непочутим…

Куратор виставки - Ірина Мелешкіна
Художник - Вальдемарт Клюзко

Вхід за ціною квитка до Музею.
Кількість місць обмежена!
тел. для довідок - 050 238 35 64 (Ірина Мелешкіна)
280-16-22
реєстрація на захід - 280-18-34